Kalender voor kinderen met Dalton onderwijs

Mijn oudste zit op een Daltonschool. Hier werken ze met een kalender waar de dagen een kleur hebben.
Maandag is de rode dag, dinsdag de gele enz.

Nu wil zij graag een kalender op haar kamer zodat ze weet wat ze die dag/week gaat doen. Bij navraag  bij de ouderconsulente op school bleek dat deze er (nog) niet is. Dus ik ben aan de freubel gegaan.
Eerst had ik een maandkalender met de hand gemaakt. Maar met kopiëren kwamen de kleuren van de dagen niet altijd goed door. Dus vanmorgen een sjabloon gemaakt in excel.

 

Als voorbeeld heb ik de maand oktober bijgevoegd. Daltonkalender oktober 2014
Bij de kalender voor mijn dochter zal ik op de schooldagen een boekje invoegen. Zo kan ze ook meteen zien wanneer ze herfstvakantie heeft.
Op de dagen dat ze zwemles heeft komen er 2 golfjes, en zo kan je met plaatjes voor de kinderen zichtbaar maken van er die week/maand op de planning staat.

Voor de ouders die de kalender graag willen gebruiken, u kunt hier een sjabloon van de Daltonkalender downloaden. U dient zelf de maand en de dagen in te vullen.
Bedenk samen met uw kind(eren) welke symbolen voor hun handig zijn om bepaalde activiteiten te weergeven.
– een boekje voor een schooldag, of een stip per dagdeel dat ze naar school gaan.
– golfjes voor zwemles, ballonnen voor een verjaardag, een bal voor sporten etc. etc.

 

Geef een reactie

